راز عدد هفت
نوشته شده توسط : آرش پارسا


هفت در ریاضیات


ویژگی‌های عدد هفت:

    * ۷ عددی فرد است.
    * ۷ عددی طبیعی است.
    * ۷ عددی اول است.
    * ...


هفت طبقه بهشت

بر اساس آیات قرآن و مفسران احادیث، بالاترین درجه سعادت معنوی، ورود به طبقه هفتم بهشت است. مسلمانان به وجود هفت طبقه یا مرحله آمرزش و بهشتی شدن اعتقاد دارند. این طبقات هفتگانه همانهایی هستند که حضرت محمد(ص) در شب معراج خود سوار بر “براق” آنها را طی کرده‌است.
هفت طبقه جهنم

بر اساس آیات و روایات، جهنم ۷ طبقه دارد: سقر، سعیر، لظی، حطمه، جحیم، جهنم و هاویه.


 هفت گناه کبیره

هفت گناه کبیره در مسیحیت، گناهانی هستند که در زمان تاریخ بسیار قدیم رهبانیت مسیحی مشخص شده و در قرن ششم میلادی توسط پاپ گرگوری اول یا گرگوری کبیر در یک دسته قرار گرفته‌اند. این گناهان عبارتند از: تکبر، طمعکاری، شهوت –در معنای تمایل بیش از حد یا نامشروع جنسی، حسادت، شکم پرستی که معمولا مستی نیز در آن منظور می‌شود و تنبلی. هفت گناه کبیره از موضوعات مورد علاقه در وعظ و خطابه‌ها، نمایشنامه‌های اخلاقی و هنر اروپای قرون وسطا بوده‌است.


هفت علم انسانی (علوم سبعه)

طبقه‌بندی آزاد موضوعاتی که از قرن پنجم میلادی به بعد، دربرگیرنده برنامه آموزشی غرب در قرون وسطا بود. به نظر می‌رسد که نام “علوم انسانی” برگرفته از رساله “سیاست” ارسطو باشد که در آن از “شاخه‌هایی از دانش که شایسته انسان آزاد است”، یعنی دانش اولیه‌ای که برای یک شهروند با تحصیلات مناسب لازم است، سخن گفته‌است. این علوم عبارتند از علوم سه گانه: دستور زبان (ادبیات)، علم بیان و دیالکتیک (مباحثه و مکالمه) و علوم چهارگانه که پیشرفته تر بوده و از این قرارند: حساب، هندسه، موسیقی و نجوم.
 عجایب هفتگانه طبیعی

کوه اورست در مرز نپال و چین، آبشار ویکتوریا در مرز زامبیا و زیمبابوه، گراند کانیون در آمریکا، ساحل مرجان بزرگ در استرالیا، سپیده دم شمالی در قطب شمال، آتشفشان پاریکوتین در مکزیک و بندر ریو دوژانیرو در برزیل.


هفت هنر

نقاشی،مجسمه سازی،معماری،ادبیات،موسیقی،تئاتر،سینما


 هفت مرد فرزانه

نامی که در سنت یونانی به هفت تن از سیاست‌مداران، قانونگذاران و فیلسوفان قرن ۷ و ۶ قبل از میلاد داده شد. این فرزانگان عبارتند از: سولون قانون گذار یونانی، تالس فیلسوف اهل میلتوس، پیتاکوس فرمانده نظامی اهل میتیلن، کلئوبولوس فیلسوف اهل رودس، شیلون اسپارتی از ناظران شاه، بیاس فرزانه ترین هفت فرزانه، اهل پری ین و پریاندر حاکم مستبد کورنتی.
 


هفت دریا

شامل دریاهای قطب شمال و قطب جنوب، اقیانوس آرام شمالی و جنوبی، اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی و اقیانوس هند.
 


هفت حس

بر اساس تعلیمات باستانی، روح انسان یا “بدن مقدس درون” او مرکب از هفت خاصیت است که هر یک تحت تاثیر یکی از سیارات هفتگانه‌اند. آتش موجب زندگی، خاک به وجود آورنده توانایی احساس کردن، آب موجب قدرت بیان، هوا حس چشایی، مه موجد حس بینایی، گلها به وجود آورنده حس شنوایی و باد جنوب به وجود آورنده حس بویایی هستند.


 هفتمین پسر از هفتمین پسر

هفت جادویی ترین اعداد است و در معرفت قومی، هفتمین فرزند پسر از هفتمین پسر یک خانواده با نیروهای قدرتمند جادویی و شفادهندگی متولد می‌شود. او پیشگو است و می‌تواند طلسم‌های قدرتمندی را اجرا کند و می‌تواند با نهادن دست خود بر بدن افراد رنجور، آنان را شفا دهد.
عجایب هفتگانه از چپ به راست بالا به پایین:هرم بزرگ جیزه، باغهای معلق بابل، نیایشگاه آرتمیس، تندیس زئوس، آرامگاه هالیکارناسوس، تندیس غول‌پیکر رودس و فانوس دریایی اسکندریه


عجایب هفتگانه قرون وسطی

۱) آمفی تئاتر روم، ۲) کاتاکومبهای (سرداب) اسکندریه، مصر ۳) دیوار بزرگ چین ۴) استون هنج در ویلتشایر انگلستان ۵) برج کج پیزا ۶) برج چینی (از جنس چینی) نانکینگ، چین ۷) مسجد ایا صوفیه در استانبول


هفت آتشکده زرتشت

- آذرمهر ۲- آذرنوش ۳- آذربهرام ۴- آذرآیین ۵- آذرخرداد ۶- آذر برزین ۷- آذر زردهشت


 هفت آسمان

هفت طبقه آسمان به اعتقاد بابلیان، هفت فلک، هفت گنبد خضرا، هفت گردون، هفت افلاک، هفت آسیا


 هفت اعضا

۱- سر ۲- سینه ۳- شکم ۴و۵- دو دست ۶و۷- دو پا


هفت الوان

هفت رنگ اصلی/ طعام نازل شده از آسمان به جهت عیسی شامل: ۱- نان ۲- نمک ۳- ماهی ۴- سرکه ۵- عسل ۶- روغن ۷- تره، کنایه از طعامهای مختلف


هفت امامی (شیعه)

اسماعیلیه/باطنیه: فرقه‌ای از شیعه امامیه که برادرزاده موسی کاظم، امام هفتم شیعیان یعنی محمدبن اسماعیل را آخرین امام می‌دانستند. ظهور این فرقه نتیجه اختلاف در امامت اسماعیل فرزند جعفر صادق با برادرش موسی بوده‌است. اسماعیلیان معتقدند که پس از درگذشت جعفرصادق (امام ششم شیعیان) چون پسرش اسماعیل پیش از پدر در گذشته بود، امامت به محمدبن اسماعیل منتقل شد.


 هفت گاو لاغر كه هفت گاو فربه را خوردند

فرعون خوابی ديد كه اينك بر كنار نهر ايستاده است كه ناگاه از نهر هفت گاو خوب‌صورت و فربه‌گوشت برآمده بر مرغزار می‌چريدند و اينك هفت گاو ديگر بدصورت و لاغرگوشت در عقب آن‌ها از نهر برآمده به پهلوی آن گاوان اول به كنار نهر ايستادند و اين گاوان زشت‌صورت و لاغرگوشت آن هفت گاو خوب‌صورت و فربه‌ را فروبردند و فرعون بيدار شد.


هفت سنبلهٔ لاغر و هفت سنبلهٔ پُر

و باز (فرعون) بخسبيد و ديگرباره خوابی ديد كه اينك هفت سنبلهٔ پُر و نيكو بر يك ساق برمی‌آيد و اينك هفت سنبلهٔ لاغر از باد شرقی پژمرده بعد از آنها می‌رويد و سنبلهای لاغر آن هفت سنبلهٔ فربه و پُر را فروبردند و فرعون بيدار شده ديد اينك خوابی است.


 هفت سال قحطی در مصر

يوسف به فرعون گفت: همانا هفت سالِ فراوانی بسيار در تمامی زمين مصر می‌آيد و بعد از آن هفت سالِ قحط پديد می‌آيد و تمامی فراوانی در زمين مصر فراموش می‌شود و قحط زمين را تباه خواهد ساخت.


 هفت امشاسپندان

۱- اهورامزدا ۲- بهمن ۳- اردیبهشت ۴- شهریور ۵- اسپندارمذ ۶- خرداد ۷- مرداد


 هفت بازی نرد

۱- فرد ۲- زیاد ۳- خانه ۴- ستاره ۵- هزاران ۶- منصوبه ۷- طویل


هفت باطن

۱- مغز ۲- قلب ۳- جگر ۴و۵- دو ریه ۶و۷- دو کلیه
 


هفت پرده چشم

۱- ملتحمه ۲- قرنیه ۳- عنبیه ۴- عنکبوتیه ۵- شبکیه ۶- مشیمیه ۷- صلبیه


هفت تنان

هفت تن از نیکان/اصحاب کهف: پناه‌برندگان به غار در عهد دقیانوس که ۷ تن از معتقدان به خدای واحد بودند؛ به نامهای ۱- یملیخا ۲- مکسلمینا ۳- کشفوطط ۴- تبینوس ۵- کشافطیوس ۶- ازرفطیونس ۷- یوانس بوس؛ به همراه سگی به نام قطمیر


هفت دستگاه موسیقی

۱- شور ۲- همایون ۳- ماهور ۴- چهارگاه ۵- نوا ۶- راسپنجگاه ۷- سه‌گاه


 هفت راوی قرآن کریم

۱- نافع بن عبدالرحمن ۲- عبدالرحمن بن کثیر ۳- ابوعمروبن العلاء ۴- عبدالله بن عامر ۵- عاصم بن ابی النجود ۶- حمزه بن حبیب ۷- کسائی علی بن حمزه



 هفت سبع
قرآن  به هفت بخش تقسیم شده‌است.


 قاریان هفتگانه قرآن

قاریان هفتگانه یا قراء سبعه، ۷ تن از روخوانان سرشناس قرآن، کتاب مقدس اسلام بودند که در نیمه سدهٔ دوم هجری قمری می‌زیستند.


هفت سنگ

بازی‌ای که هفت عدد سنگ از ملزومات آن است.


هفت سین

شش چیز از سفره هفت‌سین که حرف آغازین آنها سین است؛ به اضافه خود سفره یا هفت چیز در این سفره که نام آنها با حرف سین شروع می‌شود؛از قبیل سیب، سنجد، سماق، سرکه، سبزه، سیر و سمنو
 


هفت فلز

طلا، نقره، آهن، مس، قلع، سرب و جیوه


هفت قسم فعل در زبان عربی

اجوف، صحیح، لفیف، مثال، مضاعف، مهموز، ناقص


 هفت مردان

محمد (پیامبر اسلام)، ابوبکر، عمر بن خطاب، عثمان و علی ابن ابی‌طالب (خلفای راشدین)، حسن ابن علی و حسین ابن علی (دومین و سومین پیشوای شیعیان)


هفت نت موسیقی

Do  Re  Mi  Fa  Sol  La Si


هفت اقلیم

یا اقالیم هفتگانه یا اقالیم سبعه (در زبان پارسی میانه هفت‌ اقلیم را هفت کشور می‌نامیدند.)

   1. هندوستان
   2. [[عربستان[[ و حبشستان
   3. مصر و شام
   4. ایران
   5. روم و صقلاب
   6. ترک و یأجوج
   7. چین و ماچین


 هفتابیجار

        نوعی ترشی مرکب از ۱- فلفل ۲ – سیر ۳ – سرکه ۴ – نعنا ۵ – چوچاق ۶ – خالواش ۷ - پونه
        هفت نوع سبزی معطر که خرد شده آنها برای خوشبو کردن انواع ترشی به کار می‌رود. ۱- جعفری ۲- نعنا ۳ – ترخون ۴- مرزه ۵- ریحان ۶- اوجی ۷ – سوس عنبر




:: بازدید از این مطلب : 451
|
امتیاز مطلب : 53
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : 15 ارديبهشت 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: